3D-televisio katosi markkinoilta muutama vuosi takaperin lähes yhtä nopeasti kuin se oli sinne saapunutkin. Vaikka 3D-teknologiaa pidettiin uutena televisioiden vallankumouksena, sen huono ajoitus, kalliit lisäosat ja köyhä 3D-sisällön saatavuus johtivat siihen, että vuosien 2016 ja 2017 aikana lähes kaikki 3D-televisioiden valmistajat vetivät televisionsa pois markkinoilta, eikä uusia 3D-televisioita ole sen jälkeen enää valmistettu.
Kiinnostusta 3D-televisioita kohtaan vielä löytyy
Vaikka 3D-televisiot ovat kadonneet markkinoilta lähes kokonaan, on totta, että joillekin kuluttajille pieni kiinnostus tästä mielenkiintoisesta teknologiasta jäi edelleen kutittelemaan. Monien mielestä 3D-teknologia voisi palata televisioihin tulevaisuudessa, jolloin televisioiden valmistajat ovat varmasti panostaneet entistä monipuolisempiin lisävarusteisiin ja ajoittaneet television saapumisen markkinoille paremmin.
Kenties kyse oli vain siitä, että ajoitus ei ollut oikea. Teknologian kehityksen ansiosta myös 3D-ominaisuuksia on mahdollista hioa huippuunsa entistä pienemmällä vaivalla, ja mikäli 3D-teknologia jäi sinua kiinnostamaan, voit jäädä mielenkiinnolla odottamaan, millaisia uusia mullistuksia elektroniikka-alan jätit seuraavaksi keksivät!
Esimerkiksi lasittoman 3D-teknologian kehittämisestä on jo saatu uusia tuloksia – tämä mullitus mahdollistaisi 3D-televisioiden kehittämisen niin, ettei sisällön katseluun enää tarvittaisia erillisiä 3D-laseja. Mielestämme tällainen muutos 3D-teknologiassa voisi olla merkittävä tekijä ja auttaa raivaamaan 3D-televisioiden tietä uudelleen maailman markkinoille.
Miltä 3D-teknologian tulevaisuus näyttää?
Kuten edellä jo mainitsimme, vaikka 3D-televisiot ovatkin markkinoilta kadonneet, 3D-teknologiaa kehitetään edelleen eteenpäin. Voisimme hyvin kuvitella, että televisioiden valmistajat seuraavat tätä kehitystä tarkkaan ja pyrkivät sen pohjalta tuottamaan myös uusia sovelluksia ja ominaisuuksia omiin laitteisiinsa.
Ehkäpä 3D-televisiot olisivat todella mullistaneet elektroniikkamaailman, jos ajoitus olisi ollut parempi ja silloisten laitteiden ongelmakohtiin olisi puututtu nopeammin. Historiankirjat ovat näyttäneet, että ajoituksella on valtava merkitys, sillä esimerkiksi Nokia yritti aikoinaan kosketusnäytön lanseeraamista markkinoille, mutta epäonnistui siinä täysin. Ja miten on kosketusnäytön laita tänä päivänä? Niinpä, 3D-teknologia televisioissa kohtasi todennäköisesti saman ongelman – se oli yksinkertaisesti aikaansa liikaa edellä.
3D-teknologian kehittyminen televisioissa on jäänyt kiinnostamaan myös meitä. Tästä syystä seuraamme tilanteen kehittymistä tarkkaan ja kerromme uusista keksinnöistä ja julkaisusta verkkosivuillamme kaikille lukijoillemme. 3D-teknologian tulevaisuus on vielä kysymyksiä täynnä, mutta niin on ollut monen muunkin tänä päivänä äärimmäisen suositun tekniikan!